چاپگر قطعه­ای از تجهیزات است که هم در خانه و هم در دفتر بسیار کاربردی می­باشد. پرینترهای جوهرافشان یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دستیابی به پرینت‌ها و تصاویر باکیفیت و بدون دردسر را ارائه می‌دهد، به خصوص اگر آن پرینتر اپسون باشد. این پرینتر یکی از بهترین پرینترهای موجود در جهان می­باشد که بسیار محبوب است. درست مانند بسیاری از تجهیزات دیگر، این چاپگر نیز برای کار موثر و کارآمد نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. بدون مراقبت از تجهیزات چاپ خود، این احتمال وجود دارد که زودتر از حد انتظار خراب شود، بنابراین چگونه از دستگاه نگهداری می­کنید؟  ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا با شما عزیزان در رابطه با استفاده و نگهداری بهینه از پرینتر اپسون بحث نماییم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

تمیز کردن هد چاپگر

اگر بیشتر در اطراف چاپگر Epson کار می­کنید، از قبل می­دانید که هد چاپ یکی از مهم­ترین بخش­های تجهیزات است که به نوشتن، اسپری کردن یا قرار دادن جوهر روی کاغذ کمک می­کند. با توجه به اینکه هد چاپ یکی از واحدهای اصلی چاپگر است، باید از ایمنی و کارایی آن اطمینان حاصل کنید. یکی از راه­های انجام این کار، تمیز کردن آن حداقل یک بار در ماه است. با استفاده از آب گرم، سر چاپگر را به آرامی تمیز کنید، سپس بگذارید خشک شود و آن را دوباره در چاپگر قرار دهید. انجام این کار به شما اطمینان می­دهد که چاپ­های با کیفیتی را در سرتاسر خود خواهید داشت.

استفاده بهینه از پرینتر اپسون

همیشه چاپگر را هنگامی که از آن استفاده نمی­کنید خاموش کنید

هر زمان که از چاپگر اپسون استفاده نمی­شود، آن را خاموش کنید. انجام این کار باعث می­شود دستگاه از تولید گرما جلوگیری کند که در نهایت باعث خشک شدن کارتریج شما می­شود. همچنین یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری چاپگر است که به شما کمک می‌کند تا از ساییدگی و پاره شدن سایر قطعات جلوگیری کنید. بنابراین به محض اینکه متوجه شدید که برای مدت طولانی از دستگاه استفاده نمی­کنید، آن را خاموش کنید.

نوار تثبیت کننده را همیشه روغنی نگه دارید

نوار تثبیت کننده دلیلی است که باعث می­شود کارتریج چاپگر هنگام چاپ در سراسر صفحه حرکت کند. معمولاً در وسط چاپگر اجرا می­شود. این عامل یکی از مؤلفه‌هایی است که بیشتر مردم از آن غفلت می‌کنند، زیرا نمی‌دانند که نیاز به نگهداری دارد. برای اینکه سریع و موثر حرکت کند، باید منطقه را روغن کاری کنید. زمانی که متوجه شدید که تثبیت کننده چاپگر در کار خود کشیده می­شود، روغن کاری باید اتفاق بیفتد. مطمئن شوید که این کار تعمیر و نگهداری را با دقت انجام می­دهید تا از کثیف شدن چاپگر و سایر اجزای آن جلوگیری کنید. تا زمانی که قطعه به آرامی حرکت می­کند، انتظار عملکرد کامل دستگاه را داشته باشید.

همیشه از کابل برق مناسب استفاده کنید

کارشناسان بخش تعمیرات پرینتر اپسون معتقدند مواقعی وجود دارد که مجبور می­شوید سیم برق چاپگر خود را تعویض کنید که بیشتر بعد از آسیب کابل اصلی است. بزرگ‌ترین اشتباهی که می­توانید مرتکب شوید این است که هر کابلی را انتخاب کنید تا زمانی که شاخک­های مناسبی داشته باشد. این عامل به این دلیل است که هر چاپگر نیازهای برق خاصی دارد که ممکن است کابل نتواند آن‌ها را برآورده کند. بنابراین مطمئن شوید که کابل برق ایده آل برای چاپگر خود را دریافت می­کنید. همچنین باید از پیچاندن سیم یا چرخاندن انتهای آن اجتناب کنید. این مشکل همان چیزی است که معمولاً به کابل برق اکثر چاپگرها به خصوص اپسون آسیب می­رساند.

استفاده بهینه از پرینتر اپسون

همیشه کارتریج­های چاپگر را به موقع تعویض کنید

یکی از راه‌های اطمینان از اینکه کارتریج‌های چاپی فوق‌العاده خواهید داشت، تعویض کارتریج‌ها قبل از خشک شدن است. هنگامی که چاپگر به شما اطلاع داد که سطح کارتریج رو به اتمام است، ادامه دهید و یک جایگزین انجام دهید. همچنین باید از لمس کف کارتریج در حین تعویض خودداری کنید. دستورالعمل‌های موجود در دفترچه راهنمای چاپگر اپسون را بخوانید تا بدانید چگونه کارتریج‌های خالی را با کارتریج‌های پر بدون هیچ اشتباهی تعویض کنید.

هرگونه آلودگی و زباله را از چاپگر پاک کنید

موارد بسیار زیادی وجود دارد که می‌بینید چاپگر رگه‌هایی روی کاغذ چاپ شده باقی می‌گذارد. این مشکل به این دلیل است که چاپگر دارای انباشته‌ای از خاک و زباله‌های گرد و غبار و جوهر می­باشد. بهترین راه برای مقابله با چنین مشکلی، تمیز کردن داخل چاپگر است. حتما از یک جاروبرقی کوچک استفاده کنید. این دستگاه تمایل دارد به جای لکه دار کردن تمام زباله­ها و گرد و غبار روی چاپگر، که یک پدیده رایج در هنگام استفاده از گردگیرها است، همه زباله­ها و گرد و غبار را از بین ببرد. پس از اتمام کار، از یک سواب پنبه­ای مرطوب برای مرتب کردن سایر قسمت­هایی که ممکن است گرد و غبار و جوهر جابجا شده­اند استفاده کنید.

درایورهای صحیح را انتخاب کنید

درایورهای معیوب یا آسیب دیده ممکن است منجر به چاپ با کیفیت بد شوند. جدای از این اشتباه، درایورهای چاپگر جوهر افشان اپسون نیز منجر به تعدادی از مشکلات مانند تصاویر تار می­شوند. در نتیجه جوهر به دلیل درایورهای معیوب کاملاً هدر می­رود. بنابراین، نصب درایورهای چاپگر مناسب ضروری است. این کار به این دلیل است که درایورهای مناسب چاپگر احتمال خطاهای چاپ را به حداقل می­رساند. برای تعویض درایورهای جدید باید از متخصص کمک بگیرید. اگر قبلاً درایورهای چاپگر مناسب را نصب کرده­اید و همچنان با مشکلات درایور چاپگر مواجه هستید، باید سعی کنید درایورها را در اسرع وقت به روز کنید.

استفاده بهینه از پرینتر اپسون

کارتریج جوهر اصلی را انتخاب کنید

کارتریج حیاتی­ترین بخش هر چاپگر است. به چاپ روی کاغذ کمک می­کند. در پرینترهای جوهر افشان اپسون معمولا از کارتریج جوهر استفاده می­شود. این کارتریج­ها در دو نوع موجود می­باشند. کارتریج­های اصلی یا OEM  و کارتریج­های محلی. کارتریج­های جوهر محلی در مقایسه با کارتریج­های اصلی ارزان­تر هستند. با این حال، اگر می­خواهید کیفیت چاپ را بهبود ببخشید، باید کارتریج­های جوهر اصلی را برای چاپگر جوهر افشان  اپسون خود انتخاب کنید. کارتریج­های چاپگر اصل همیشه چاپ­هایی با کیفیت عالی به شما می­دهند و همچنین ماندگاری بالایی دارند.

سخن پایانی

بررسی های نمایندگی اپسون شنان میدهد هدف هر یک از نکات تعمیر و نگهداری بالا، افزایش سودمندی چاپگر اپسون شما است. همچنین یکی از بهترین راه­ها برای جلوگیری از خرابی زودرس چاپگر است. برخی از اجزای اصلی که باید از آن‌ها مراقبت کرد، کارتریج­ها، نوار تثبیت کننده و هد چاپگر هستند. برای اطمینان از اینکه تعمیر و نگهداری را به اندازه کافی خوب انجام می­دهید، باید دفترچه راهنما پرینتر اپسون را با دقت مرور کنید. امیدواریم که از خواندن این مقاله استفاده کافی را برده باشید. اگر این مقاله مورد پسند شما قرار گرفت آن ر ابا دوستان و آشنایان خود به اشتراک گذاشته و نظرات ارزشمند خود را با ما در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.