اگر با مشکلاتی در مورد خشک شدن هد پرینتر های جوهرافشان و یا گرفتن نازل پرینتر های اپسون رو به رو هستید این مطلب مخصوص شماست که در ادامه به صورت کامل این موارد و روش های برطرف کردن اونا و حتی روش هایی که می توانید با استفاده از آن ها هزینه های تعمیر پرینتر اپسون رو به شدت کاهش بدین رو مورد بررسی قرار می دهیم.

این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که نمایندگی اپسون به عنوان مرجع رسمی تعمیر مدل های مختلف پرینتر این برند، علاوه بر خدمات در محل نمایندگی، تعمیر پرینتر اپسون در محل را نیز با استفاده از نیروی متخصص خود انجام می دهد.

تمام دستگاه ها و ابزار ها برای استفاده بهتر و بازدهی بیشتر نیاز به سرویس و نگهداری دارند و پرینتر ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

در میان چاپگر ها ، پرینتر های جوهر افشان نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری دارند تا مشکلاتی همچون خرابی هد و گرفتن نازل برای آن ها پیش نیاید.

بسیاری از کاربران پرینتر های جوهر افشان این سوال را دارند که چرا نمی توانند از کارتریج خود همان تعداد صفحه چاپ شده را دریافت کنند که روی جعبه آن نوشته شده است.

یکی از دلایل آن این است که اغلب صفحاتی که چاپ می شود نسبت به مقیاس استاندارد که پوشش 5 درصد است نیاز به جوهر بیشتری دارد اما دلیل مهم تر و رایج تر که خیلی از کاربران این پرینتر ها با آن مواجه شده اند مسدود شدن نازل ها در قسمت هد پرینتر است.

هم چنین از مشکلات رایج پرینتر های جوهر افشان اپسون خشک شدن جوهر آن است که اگر در مورد آن سهل انگاری شود یا نادیده گرفته شود امکان دارد آسیب های جبران ناپذیری به این پرینتر ها وارد شود.

علل خشک شدن هد پرینتر های جوهر افشان اپسون

یکی از مهم ترین دلایل خشک شدن هد یا کارتریج پرینتر های جوهر افشان اپسون ، عدم استفاده طولانی مدت از آن ها است که لازم است اقداماتی برای آن انجام شود.

از آنجا که قیمت نسبتا پایین پرینتر های جوهر افشان نسبت به لیزری باعث می شود افراد زیادی به سمت این نوع پرینتر ها بروند اما باید این نکته را در نظر داشته باشند که یکی از دلایل ارزان بودن پرینتر های جوهر افشان نسبت به لیزری یکبار مصرف بودن کارتریج های آن هاست.

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم یکی از مهم ترین دلایل خشک شدن هد پرینتر های جوهر افشان اپسون استفاده نکردن طولانی مدت از پرینتر است و برای جلوگیری از این موضوع بهتر است حتی اگر خیلی کم از دستگاه استفاده می شود به صورت دوره ای تعدادی پرینت گرفته شود تا از خشک شدن هد و نازل پرینتر جلوگیری شود.

یکی دیگر از عوامل خشک شدن هد پرینتر های جوهر افشان اپسون استفاده از جوهر نامرغوب و غیر استاندارد است.

 

تعمیر هد پرینتر اپسون

 

ممکن است برای خیلی از کاربران پرینتر های جوهر افشان سوال شده باشد که چرا مشکل مسدود شدن هد پرینتر در محصولات برند اپسون بیشتر از سایر برند ها اتفاق میفتد.

این ادعا تا حدودی هم  درست است و دلیل آن را می توان پیشرفت تکنولوژی در فرآیند چاپ جوهر افشان بیان کرد.

به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی رفته رفته قطرنازل ها تا حد بسیار زیادی کاهش یافت که این امر علاوه بر اینکه کیفیت و دقت چاپ را به طرز قابل توجهی بالا می برد اما از طرفی هم باعث شد نازل ها بیش از پیش مسدود شوند.

اقدامات لازم برای جلوگیری از مسدود شدن نازل های پرینتر اپسون

1- تمیزکردن مرتب پرینتر

از مهم ترین عواملی که باعث گرفتن نازل پرینتر های اپسون می شوند ، انسداد هوا است و قسمت بدتر ماجرا آنجاست که با پیشرفت تکنولوژی و کمتر شدن قطر نازل ها این اتفاق می تواند بیش از پیش رخ دهد.

هوا ، گرد و غبار را با خود به داخل نازل می برد و ذرات گرد و غبار در ترکیب با جوهر تبدیل به ذرات بزرگ تری شده و می توانند به راحتی نازل را مسدود کنند.

بنابراین تمیز نگه داشتن پرینتر باید در بین کاربران به یک عادت همیشگی تبدیل شود تا از بروز چنین مشکلی جلوگیری شود.

علاوه بر تمیز کردن قسمت خارجی پرینتر باید قسمت داخلی هم با روش هایی که در ادامه توضیح می دهیم به خوبی تمیز شود.

نکته مهم در تمیز کردن قسمت داخلی پرینتر این است که باید نهایت احتیاط را به خرج داد تا از آسیب های احتمالی به قسمت های حساس داخلی جلوگیری شود.

در درجه اول بهتر است با یک دستمال کاملا تمیز و بدون پرز اقدام به تمیز کردن قسمت های داخلی دستگاه کنید.

اما اگر پمپ خلا و یا مکش هوا دارید بهتر است با آنها شروع به تمیز کردن پرینتر کنید زیرا از دستمال تا حدود زیادی مطمئن تر است.

2- استفاده منظم از پرینتر

همانطور که در قسمت قبل هم به آن اشاره کردیم یکی از بهترین و ساده ترین راه های جلوگیری از انسداد نازل های پرینتر جوهرافشان استفاده منظم از پرینتر است.

در استفاده از روش های مختلف برای جلوگیری از گرفتن نازل پرینتر های اپسون باید گفت که این عمل باعث می شود که جوهر به طور مرتب داخل دستگاه شما جریان داشته باشد و با جلوگیری از ایجاد هوای منفی از ورود گرد و غبار به داخل دستگاه شما جلوگیری کند و نمیگذارد جوهر در کوتاه مدت خشک شود.

شاید این روش بسیار ساده به نظر برسد اما در عین سادگی می تواند بسیار کار آمد باشد و باعث جلوگیری از خشک شدن جوهر کارتریج شود.

توصیه ما این است که اگر استفاده زیادی از دستگاه خود ندارید حداقل سعی کنید یک یا دو بار در هفته از پرینتر جوهر افشان خود استفاده نمایید.

گرفتن نازل پرینتر اپسون

3- خاموش کردن پرینتر در زمانی که از آن استفاده نمی کنید

خیلی از کاربران پرینتر های جوهر افشان و لیزری حتی در مواقعی که از دستگاه خود استفاده نمی کنند هم آن را خاموش نمی کنند و پس از چاپ ، دستگاه را رها می کند تا به حالت sleep برود.

این عمل شاید آسیبی به پرینتر های لیزری وارد نکند اما درمورد پرینتر های جوهر افشان اپسون قضیه کمی متفاوت است.

پرینتر های جوهرافشان پس از روشن شدن چرخه کوچکی را برای تمیز کردن هد چاپ خود طی می کنند.

در مورد گرفتن نازل پرینتر های اپسون و روش های برطرف کردن آن باید گفت که این عمل باعث می شود که جوهر به میزان کمی از داخل نازل ها عبور کند تا باعث روان سازی و تمیز شدن نازل ها شود.

همین کار به ظاهر کوچک برای پرینتر تا حد زیادی سودمند است و از مسدود شدن نازل ها جلوگیری می کند.

بنابراین اگر دستگاه خود را خاموش نکنید طبعا هیچ گاه روشن هم نخواهید کرد و این مینی سیکلها در داخل دستگاه شما اتفاق نمیفتد تا از پرینتر شما محافظت کند.

پس توصیه ما این است که دستگاه خود را در زمانی که از آن استفاده نمی کنید حتما خاموش کنید.

 

اطلاع از خشک شدن کارتریج پرینتر جوهر افشان اپسون

برای اطلاع از اینکه آیا کارتریج پرینتر جوهرافشان شما خشک شده است یا خیر کافی است یک برگه پرینت به عنوان نمونه از دستگاه خود بگیرید.

در صورتی که خطوط به صورت مقطع بود یا کیفیت چاپ پایین تر از حد انتظار شما بود و یا حتی دستگاه قادر به چاپ پرینت شما نبود ، کارتریج پرینتر شما خشک شده است و یا نازل های پرینتر مسدود شده است که نیاز به تمیز کردن داشته باشد.

توصیه ما در نمایندگی اپسون این است که اگر تخصصی در تمیز کردن نازل های پرینتر ندارید به هیچ وجه اقدام به این کار نکنید زیرا در صورت عدم تخصص کافی صدمات جبران ناپذیری به هد پرینتر جوهر افشان شما وارد خواهد شد.

کارشناسان ما با سالها تجربه در بخش فنی تعمیرات پرینتر اپسون ، آماده اند تا در صورت بروز چنین ایراداتی نظیر خشک شدن کارتریج یا نازل های پرینتر در سریع ترین زمان و بالاترین کیفیت اقدام به رفع ایراد دستگاه شما کنند ، پس اگر تخصص کافی در این زمینه را ندارید بهتر است کار را به دست کارشناسان ما بسپارید.

روش های بازیابی کارتریج خشک شده

روش اول : بازیابی کارتریج خشک شده به کمک مواد شوینده

قبل از شروع ابتدا نیاز است توصیه کنیم که اگر آشنایی سطحی از پرینتر دارید و تا به حال کارتریج را از دستگاه خارج نکرده اید بهتر است این کار را به شخصی بسپارید که آشنایی بیشتری از دستگاه دارد.

نکته دیگری که لازم است در مورد بازیابی کارتریج خشک شده به کمک مواد شوینده اشاره کنیم این است که این روش برای کارتریج مشکی مناسب است و اگر کارتریج رنگی دارید از این روش اقدام به بازیابی نکنید.

ابتدا از خاموش بودن پریتر اطمینان حاصل نمایید ، سپس با احتساط و به آرامی کارتریج را از دستگاه خارج کنید.

در مرحله بعد ظرفی با ارتفاع متوسط آماده کرده و تا حدی در آن آب گرم بریزید که از ارتفاع کارتریجی که داخل ظرف قرار می دهید بالاتر نرود.

بعد از آن کافی است کارتریج خروجی را با یک ظرف پلاستیک بپوشانید به نحوی که بالای پلاستیک باز باشد و خروجی جوهر کارتریج در همین جهت قرار بگیرد.

در صورتی که کارتریج کاملا خشک باشد حداقل 20 دقیقه زمان نیاز است تا کارتریج بازیابی شود و جوهر شروع به پخش شدن در آب بکند.

این زمان بسته به میزان انسداد جوهر داخل کارتریج ممکن است بیشتر باشد اما نکته قابل توجه اینجاست که در صورتی که بلافاصله پس از قرار دادن کارتریج داخل ظرف آب ، جوهر آن شروع به پخش شدن کرد ، جوهر خشک نیست و کارتریج نیازی به بازیابی ندارد.

تعمیر پرینتر اپسون

روش دوم : بازیابی کارتریج خشک شده به کمک مکش

روش دیگری که می توان از آن برای بازیابی جوهر خشک شده داخل کارتریج استفاده کنید و محدود به رنگ خاصی نمی باشد ، بازیابی کارتریج به کمک یک مکش مانند سرنگ است.

در این روش ابتدا سوزن سرنگ را از طریق دهانه نازل وارد کارتریج کنید ، سپس اقدام به بالا بردن پیستون سرنگ کنید تا عمل مکش اتفاق بیفتد.

این کار را تا جایی انجام دهید که تمام جوهر خشک شده وارد سرنگ شود اما توجه داشته باشد که به هیچ وجه آن را دور نریزید زیرا می توان مجددا از آن استفاده کرد.

حال جوهر جدید را مجددا داخل کارتریج بریزید و پس از قرار دادن کارتریج داخل پرینتر ، یک برگ پرینت تست از آن بگیرید.

اگر پس از انجام این دو روش باز هم برگه چاپ شده کیفیت لازم را نداشت بهتر است در کوتاه ترین زمان دستگاه توسط کارشناس بررسی شود.

راه شناسایی خشک شدن هد پرینتر جوهرافشان اپسون و روش بر طرف کردن آن

در بررسی گرفتن نازل پرینتر های اپسون و روش های برطرف کردن آن بهتر است بگوییم که اگر پرینتر جوهر افشان شما کیفیت چاپ کافی ندارد و برگه ها با چاپی مقطع و با کیفیت پایین از دستگاهتان خارج می شود می تواند ناشی از مسدود شدن نازل های پرینتر جوهر افشان شما باشد.

بهترین راه برای مطمئن شدن از گرفتگی نازل های دستگاه استفاده از گزینه نازل چک (Nozzel Check) پرینتر است.

وظیفه نازل چک بررسی مسیر پاشش رنگ ها است و در واقع شما با انتخاب این گزینه پرینتر خود را تست می کنید تا از درستی پاشش رنگ ها اطمینان حاصل کنید.

همانطور که در تصویر زیر مشخص است اگر شکلی که روی کاغذ پرینت گرفته شده است به شکل تصویر سمت چپ باشد به این معناست که نازل ها سالم هستند و به خوبی کار می کنند اما اگر به شکل تصویر سمت راست باشد نازل ها دچار گرفتگی هستند و نیاز به تمیز کردن دارند.

یکی از اولین راه ها برای رفع گرفتگی هد پرینتر های جوهر افشان اپسون استفاده از گزینه هد کلینینگ (Head Cleaning) است.

روش کار هد کلینینگ به این صورت است که پس از انتخاب این گزینه دستگاه جوهر را با فشار قوی به بیرون می دهد تا اگر هد های دستگاه دچار گرفتگی شده باشند ، باز شوند و مشکل بر طرف شود.

اما علی رغم مزیت این روش ، ایرادی هم دارد و آن این است که هد کلینینگ باعث می شود تا جوهر زیادی در این راه مصرف شده و به هدر رود.